Haus Werdenfels
Waldweg 15 Eichhofen
D - 93152 Nittendorf
Tel. +49 9404 9502-0
www.haus-werdenfels.de/

10 Autominuten nord-westlich von Regensburg

 


Kurswochen 2018:
9.- 13. April 2018
24.-28.September 2018



2017

Anglaise, Copperplate, Englische Schreibschrift
– drei Namen für eine Schrift
Montag bis Freitag- 03.4.2017.-07.4.2017

Diese Schrift des gebildeten Bürgertums vergangener Jahrhunderte mutet leicht, schwungvoll und elegant an. Für die Kalligrafie bietet sie durch ihren Variantenreichtum viele Möglichkeiten, das jeweilige Können zu erweitern. Druck und Loslassen stehen im Vordergrund, die rhythmische Bewegung der Schwellzugfeder erzeugt das einheitliche SchriftBILD.

Durch die Werkwoche führt Johann Maierhofer.

Material:
Schwellzugfedern* (z.B. Brause 66 ef ; Gillot 303; J.B. Mallat 10 ef; J.B. Mallet Oblique extra rapide 22 ef)
Winkelfederhalter*
Federhalter
Eisengallustinte*, auch möglich: Nussbaumtinte, Gouachen, Reibetusche
Bleistifte, auch möglich: Farbstifte, Wachsmalstifte, Aquarellfarben
Lineal und Geodreieck
Papier

*können beim Kurs erworben werden

Seminarbeitrag einschließlich Unterkunft und Vollverpflegung: 425,00 Euro

Anmeldung in Haus Werdenfels

 

 


 


 

Kalligrafie am Beispiel der Cancellaresca
Grundlagen und Aussichten

Montag, 18. April 2016
bis Freitag, 22. April 2016
Kursbeginn: Montag, 14.30 Uhr mit Nachmittagskaffee
Kursende: Freitag, 12.00 Uhr mit Mittagessen

Anmeldung in Haus Werdenfels

 

Kalligrafie ist Bewegung in Raum und Zeit ausgedrückt mit Körper und Geist.

Die Beherrschung der „Arbeitsgeräte“ ist dabei entscheidend, ob die Kalligrafie gelingt.

Aus dem Körper fließen Formen und werden zum Alphabet.

Die Cancellaresca, ein grundlegendes Formenspiel der „humanistischen (Italic) Schriften“ ist eine geeignete Spielwiese, um sich kalligrafisch auszudrücken und Texte zu interpretieren.

Der Kurs ist geeignet für Fortgeschrittene und Einsteiger.

Material:
Bandzugfedern*, Tinten* und/oder Gouachen, Spitzpinsel (empfohlen Größe 8), Wasserglas, Bleistifte und/oder Farbstifte, Wachsmalkreiden, Lineal, Papiere (größere und kleinere), Lust und Laune, Flachpinsel (Größe 10 oder 12).
* können beim Kurs erworben werden


 

Aus Formen werden Buchstaben
28.9.-2.10.2015 Montag bis Freitag

Kalligrafisches Arbeiten erfordert Geduld, Ausdauer und Disziplin - und gibt diese Qualitäten zurück.
Wir Formen aus unseren Körpern das Wollen des Lebens zu sich selber. Mittels kalligrafischer Grundlagen - Beherrschung von Druck und Loslassen, schnell und langsam, Nähe und Distanz - werden im Kurs Alphabete aufgebaut und Texte geformt.
Ein Kurs für Anfänger und Fortgeschrittene.

Materialien: Bandzugfeder 3 mm, Federhalter, Tinte, Spitzpinsel Größe 6 oder 8 zum Befüllen der Feder, Papier (ca. 20 Blatt DIN A 4, mindestens 5 Bögen DIN A 3 oder größer), 2 Blei- oder Buntstifte oder Wachsmalkreiden, Lineal

 


Masterclass Denis Brown
13.4.2015– 17.4.2015
Begin: Monday 2.30 pm with Coffee
End: Friday 12.00 am with lunch

(see also:
Masterclass Denis Brown
8.4.2015 - 12.4.2015
in Schloss Spindlhof
)

 

"Rhythm: from calligraphy to composition”
Level: intermediate to advanced

Rhythm applies of course in lettering but also in composing the page. All who studied with me before will know the importance of rhythm in writing. It will be reviewed, to refresh your appreciation, or as an introduction to new participants coming for a first time. Then we shall move to consider how rhythm can be a force in designing a composition. Exercises will be given making patterns of repetition in undulating lines of writing and in text blocks artistically arranged on the page. As in lettering, we will acknowledge two sides to rhythm in composition, the structured and the improvised, and will aim to find a harmonious balance between the two for each individual participant. 

STUDENT SUPPLIES: 
Square edged dip-pens, (Brause size 1.5mm, 2mm, 2.5mm, 3mm, 4mm & 5mm particularly required in addition to your own preferred brand).
A range of any other writing tools you have (e.g. brushes, ruling pens, droppers, sponge brushes, etc
2" decorators paintbrush, or other tools capable of making really big marks easily
Ink; ruler; pencils; pad of practice paper A3 size or larger; 
Also some A3 sheets of a cheap black paper such as sugar paper (this is for cutting out and arranging designs, not for writing on).
At least 12 large sheets of better quality paper including some sheets of black or dark coloured paper; gouache colours; 
palettes including pots or plastic cups big enough to accommodate your largest tools, mixing and loading paintbrushes; 
Scalpel and steel ruler, or else a pair of scissors.

 


 

Dancing the Italic
20.10. – 24.10.2014

Begin: Monday at 3.00 pm
End: Friday at 12.00 am

Calligraphyweek with Loredana Zega
www.kaligrafija.org/

Level: intermediate to advanced

Anmeldung/Application

Materialliste/Materiallist

 

 

Kalligrafie mit Loredana Zega: Die slowenische Kalligrafin Loredana Zega unterrichtet erstmals in Deutschland.

Ihre expressive Ausdrucksweise fasziniert bei jeder Begegnung.
Ihr Tanz mit und ohne Pinsel in der Hand ist Kalligrafie pur.

Für die Seminarwoche hat sie ein einzigartiges Programm zusammengestellt:

•  tanzende italic mit der Metallfeder

•  tanzende italic mit dem Flachpinsel

•  tanzen der Formen auf Holz

•  tanzen der Formen auf Kleidung

•  tanzen der Formen auf Folie (Sgraffito – Einführung in die Kratzputztechnik)

Alle, die in diese wundervolle Welt tanzender Kalligrafie eintauchen wollen, sind herzlich eingeladen, an dieser einzigartigen Werkwoche teilzunehmen.

 

Loredana Zega is meanwhile well know in europe. Her expressive personality and work is calligraphy pure: she is dancing the calligraphy with nib and without nib:

For this workshop she has created an unique programm:

•  dancing the italic with the metal-nib

•  dancing the italic with the flat-brush

•  dancing the forms on wood

•  dancing the forms on t-shirts

•  dancing the forms on polythene sheet (sgraffito)

Every calligrapher who likes to immerse in this wonderful world is dearly welcome.

Anmeldung/Application

Materialliste/Materiallist

 

 


Masterclass Denis Brown
28.4.2014 – 2.5.2014
Begin: Monday 3.00 pm with Coffee
End: Friday 12.00 am with lunch

Italics: Knowing the family.
Level: intermediate to advanced

Like most families, if you get to know them well, the unity between many different individuals (i.e., different types of italic) becomes clear.

The class will begin with a clear analysis of italic, neatly categorizing a wide range of variations. We'll practice two very different styles, and by encountering the same principles in both forms, you'll start to grasp the unity between them and among all italics. "Hybrid" scripts will also be introduced; learn how to breed modern varieties of historical scripts by imposing some of their characteristics on an appropriate form of italic arch. Celtic and Gothic hybrid scripts will be introduced in this manner; hands with a contemporary rhythm, thus avoiding pastiche.

This class will help you understand letterforms, as distinct from slavishly copying them. Gesture and fluency will be encouraged as much as precision, and advanced pen-manipulations will be explained in detail for those ready for the challenge. Simpler alternatives will also be offered; you can choose what's right for you. Aspire to a knowledge that may liberate your writing to be carefree rather than painstaking. This class will provide information to guide your calligraphy in a journey that may continue long after the class has finished.

Student supplies: Square edged dip-pens, (Brause size 3mm & 4mm particularly recommended in addition to students own preferred brand); ink; ruler; pencils; pad of practice paper A3 size (11"x l7") or larger; gouache; palettes, mixing and loading brushes. A few sheets of a quality paper such as Arches Text Wove or BFK Rives.

Information und Anmeldung/Application


 

Carl Rohrs: Contemporary Calligraphy Techniqes

Beginn: Sonntag, 30.6.2013 mit Nachmittagskaffee 15.00 Uhr
Ende: Donnerstag, 4.7.2013 mit Mittagessen 12.00 Uhr




CONTEMPORARY CALLIGRAPHY TECHNIQUES:

Contemporary calligraphy is a combination of thought, touch, tools and technique. We'll be exploring the SPECIFIC techniques for making modern letterforms with flat pen, flat brush, pointed brush and ruling pen. Each tool asks for different handling, of course, but each one also influences the way the others perform.

Flat pen: We'll discover the world of possibilities open to calligraphers when the pen begins to lift off of the paper. That means working on a more delicate sense of the contact between pen and paper and the control of the bead of ink that is in-between: Using & losing contact with the paper for unusual stroke shape and a controlled ragged line. The four basic lifts and flicks for the edges of our letters and the myriad ways of combining them for unlimited control. A finer awareness of pen angle and the choices that can give us a greater range of feel and weight. Bounce, angularity, rhythm, compression and new ways of thinking about terminals. To feel the aper through the pen.

There is a different sense of delicacy about your writing when the full width of the pen never gets a chance to make its mark, and a more powerful kind of contrast when a full contact stroke is combined with pen corner/ink bead details.

Flat brush: The incredible control and texture it offers can be a revelation. Because it works so differently from a pen, there are a couple of tricks waiting for you that will enable you to achieve modern angularity and a new awareness of stroke weight control that will provide UNLIMITED qualities of lightness and boldness to ALL you lettering styles.

Pointed brush: the most fluid and expressive of tools. We'll learn how to make pointed brush lettering LOOK like its tool and unlike any ther writing, from perpendicular strokes to the swelling feather - shaped beauty of parallel strokes.
With a pointed brush we will have stroke shape that a pen can't even think about. We'll start with the bedrock of pointed brush lettering — perpendicular strokes — but we'll definitely go on beyond that flat headed mark to the sharp, swelling and feathery beauty of parallel strokes with vertical pressure— the key to making your lettering look LIKE its tool and UNLIKE any other kind of calligraphy.
The ruling pen's whole reason for writing is also about subtle paper contact, but approaches the paper with an attitude like a pointed brush. We'll be covering capitals, uncials, monolinear styles with flat tools, and especially scripts, some typeface influence, and color & 3–D effects.

supply list
Pen: Large folded brass FLAT pen (5/16” Horizon is the best; Coit, Hiro or similar are okay; Automatic is too sharp, but will work with a light touch); plus any other pens you like to use. I WILL HAVE THE HORIZON PENS WITH ME FOR SALE if you would like one. I’m sorry they are so expensive, but they are made by hand, and my favorite kind of pen by many kilometers. The price will be between 22 - 25 Euro.
Flat Brush: A nice, sharp flat brush. 1/2” W/N Series 995 flat brush or similar (clear handle, gold bristles) is the very best. I WILL HAVE THESE BRUSHES WITH ME FOR SALE if you would like one. The price will be between 8 - 10 Euro.
Pointed Brush: Pentel Color Brush or similar is best; plus any other pointed brushes you like to use or already have: W/N Series 7, Asian, etc.
Ruling pen: any one of the modern variations IF YOU HAVE ONE. This is the one tool that is optional — if you are not a ruling pen person, don't worry about it. I will have several different kinds for you to borrow in class, but none for sale. I do know the Deutsch have many different kinds of ruling pens (it’s the birthplace of modern ruling pen use), so I am looking forward to seeing your exotic versions! If you like a traditional drafting tool style, bring it along, but I have a tough time with those.
Non-waterproof ink: (In the States, we like Higgins Eternal, Higgins Sepia, walnut, Noodler’s, anything like that. Ecoline is okay.) Look out for the words ‘Indian’, ‘permanent’, even ‘Sumi’, they all clog the slits of the pens.
A tube or two of gouache (W/N Indigo and Prussian Blue has excellent texture and power. All colors are not created equal!)
Paper:
Large paper (11x17 or larger) Bond is fine for pens, or something with a bit of tooth (I like Ingres paper for pen and brush), plus any fancier papers you might want to work on -- Canson Ingres or Mi Tientes, Bugra, watercolor, etc.) I’m sorry that I don’t know the names of brands available in Europe. Texture is great for flat brush, and I love it for pen and pointed brush, too.
Pencil &/or a few colored pencils
A ruler

Information und Anmeldung/Application

hm@schriftkunst.de


13.5.-17.5.2013
Beginn: Montag, 15.00 Uhr
Ende: Freitag, 12.00 Uhr

Capital letters mit Denis Brown
Haus Werdenfels
Information und Anmeldung

Capital Expression
A workshop with Denis Brown
Level: intermediate to advanced

The class will begin with an overview of classical Roman Capitals, but we soon will start developing these into more experimental capital forms. Traditional capitals will be systematically distorted over several stages, ultimately yielding a free-form and expressive writing. There will be chances to apply Denis Brown's fast pen-strokes to capitals, as well as opportunity to explore very different kinds of line in capital writings. Exercises with writing as texture will be included and we will look at the expressive potential in composition of line, form, space, scale, position, tone and color. Each student may choose to be as traditional or as experimental as they wish after the initial exercises, and individual advice will be offered as well as group discussions and demonstrations.

Tools and Materials: Pencils, ruler, scissors or scalpel for cutting papers, compass, calligraphy dip-pens (Brause nibs 3mm and 4mm especially recommended). Automatic or Coit pens and any experimental writing tools you have; incl. brushes, eye droppers, ruling-pens, sticks, etc.; pad of paper A3 size or larger; several full size sheets of quality paper, e.g. hot pressed watercolor papers and colored paper like Canson mi-tientes or similar; a few full size sheets of heavy tracing vellum or Polyester Drafting Film. Gouache paints in a range of colors and mixing brushes, palettes, water jar etc.


 


 

Stempeln mit Anja Lehtinen
in Haus Werdenfels bei Regensburg
Sonntag 1.4.2012 - 9.00 - 17.00 Uhr


Stempeln ist eine reizvolle Erweiterung des kalligrafischen Repertoires. Kalligrafische Formen in Stempel gearbeitet „beeindrucken“ durch einen persönlichen Ausdruck. In diesem Workshop wird ein persönliches Alphabet erarbeitet und die Prinzipien des Stempelschneidens erklärt.

Anja Lehtinen war Vorsitzende der Finnischen Kalligrafiegesellschaft, unterrichtet seit Jahren verschiedenen kalligrafische Themen und führt Aufträge für die Filmindustrie aus.

Für Anfänger und Fortgeschrittene
Kurssprache: Englisch und Deutsch

 

Stamping with Anja Lehtinen
in Haus Werdenfels bei Regensburg (Germany)
Sunday 1.4.2012 - 9.00 - 17.00 Uhr

Stamping is a different way to do calligraphy than using an ordinary broad edged nibs. By stamping technique you can easily create different surfaces from playful liveliness to bold, black and heavy textblock. In the workshop we will create an own individual alphabet and get familiar with the principles of cutting a stamp.

Anja Lehtinen is a Finnish calligrapher who teaches calligraphy and also does commissions from private persons to film industry. Anja is also the preceding chairman of the Finnish Calligraphy Association and is the second Finnish Fellow of the same association.

For beginners and advanced students
course language: English and German


Meisterklasse Denis Brown
2.4.2012 - 6.4.2012
Beginn: Montag 15.00 Uhr mit Kaffee
Ende: Freitag 12.00 Uhr mit Mittagessen
Tune Up to Play Calligraphy
- auf dem Weg zu neuen Horizonten
Level: Mittelstufe bis Fortgeschrittene
Ein Workshop für Fortgeschrittene, die bereits an Kursen mit Denis Brown teilgenommen haben oder mit den kalligrafischen Ausdrucksmöglichkeiten, die Denis Brown schult, vertraut sind.

In dieser Woche wird die Musikalität der Kalligrafie weitergeführt. Wir stimmen uns ein, das Instrument Kalligrafie meisterlich zu spielen und bedienen uns dabei Inspirationen aus der Musik.
Musiker SPIELEN ihre Instrumente, nie werden wir hören, dass jemand sein Cello „arbeitet“! In der Kalligrafie ist die Musik der Tinte in jeder manifest gewordenen Bewegung. Das Spiel der Bewegungen wird sichtbar.
Rhythmen im Text werden Musik: ein Text wird gesungen mit geschichteten Stimmen welche die Bedeutung der Worte zu einer individuell kollektiv gezeugten einzigartigen Körper-Geist-Bewegung werden lassen.
Denis präsentiert dazu inspirierende Vorträge und Demonstrationen um die Teilnehmer zum eigenen Spiel anzuregen. Neben einem anleitenden Skript motiviert und fördert er jeden einzeln seine Fähigkeiten hin zu neuen Horizonten einzusetzen.

Finde Kalligraphie überall, spiele sie, komponieren sie, performe sie!
 
MATERIALIEN:
Bandzugfedern in verschiedenen Stärken, Speedball C-Serie oder ähnliche Bandzug-Werkzeuge.
Bleistifte, 17 "Lineal, Schere oder Skalpell
Ein Schwamm für die Benetzung Papiere
Schwarze Tinte (z.B. eine Flasche Sumi-Tinte)
Gouachen, einige Farben plus schwarze und weiß
Pinsel und Palette zum Mischen von Farben sowie einen Pinsel der geeignet ist zur Herstellung von großen kalligraphischen Zeichen, wie z.B. eine flache breite Nylonbürste oder ähnliches
Einige Kunststoff- oder Glaspipetten
Alle anderen Werkzeuge, die Sie haben für große kalligraphische Zeichen; z.B. Schwamm-Pinsel, Ruling-Pens, Automatic-Pens, oder auch einen großen dicken Pinsel
Ein paar Plastikbecher oder Gläser groß genug, um die großen Pinsel und andere Werkzeuge einzutauchen.
10 große Blätter (ca.30 x 40 cm), die schwer genug sind, um gewässert zu werden (z.B. 300 Gramm Aquarellpapier im Block oder Klebeband, um die feuchten Blätter zum Trocknen zu fixieren)
30 x 40 cm Blätter zum Unterlegen
Ein Block oder mehrere Blatt Transparentpapier ca. 30 x 40 oder größer
6 oder mehr Polyesterfolien (ca. 50 x 70 cm). Dies ist kein normales Transparentpapier sondern aus Polyester gefertigt und somit wasserdicht und wird in der Regel für architektonische Zeichnungen benötigt. Die Folie soll milchig (matt translucent) sein.
Fein gemahlenen Bimsstein und feingeriebenen Sandark.

 

Masterclass Denis Brown
2.4.2012 - 6.4.2012
Begin: Monday 3.00 am with Coffee
End: Friday 12.00 am with lunch

Tune Up to Play Calligraphy
Level: intermediate to advanced
A workshop for every calligrapher, who enjoy the “swordmanship” of Denis Brown and like to be introduced in his way of getting mastership.

This class will explore the concept of play in calligraphy in the musical sense of the word and we'll take inspiration from a variety of musical analogies.
Musicians PLAY their work; we don't want to hear someone 'work' the cello! In calligraphy the music of ink is recorded in every stroke. Even relatively static lettering of functional applications may transcend careful precision, and become carefree expression of the spirit at play. Non-functional 'polyrhythmic' calligraphy may be as music: a text sung in layered voices where the meaning shifts from a proclamation of the words to an exclamation of the spirit.

Denis will present inspiring lectures and demonstrations to direct your own sense of play in projects you chose to work on. Rather than coaching you in a specific script, he will encourage applying skills you already have towards new creative horizons.

Find calligraphy everywhere, play it, transpose it, compose it, perform it!

STUDENT SUPPLIES:
Calligraphy pens, particularly of the 'dipping' kind as distinct from fountain pens or markers. e.g. Brause 'Bandzug" nibs, or Speedball C series, or similar broad edged nibs plus pen-holders.
Pencils; 17? ruler; scissors or scalpel
A sponge for wetting papers
Black ink such as a bottle of liquid sumi
Gouache paint: some colors plus a black and a white
Paint brushes and palette for mixing paint as well as a paintbrush suitable for making large calligraphic marks, like a flat 1? nylon brush
Some plastic transfer pipettes or a glass one
Any other tools you have that can make large calligraphic marks- eg. sponge-brushes, ruling pens, automatic pens, or even just a household paintbrush
A couple of plastic cups or glass jars large enough to dip your large tools in
10 large sheets of drawing paper (c.22?x30?) which is heavy enough to withstand wetting
11 x 17? pad of practice paper
A pad or several sheets of tracing paper 11?x17? or larger
6 or more large (c. 22?x30?) sheets of either heavy tracing vellum or (preferably) polyester drafting film.
This is a sheet like tracing vellum but is made of polyester and therefore is waterproof- commonly used for architectural drawings that need dimensional stability. You want one that has a matte translucent surface (not transparent like acetate).
Finely powdered pumice and gum sandarac.


 

Meisterklasse Denis Brown
9.5.2011 - 13.5.2011

Das dritte Mal gibt der irische Kalligraf Denis Brown einen Workshop im Raum Regensburg. Aufbauend auf den Übungen der letzten Jahre führt Denis Brown die Teilnehmer weiter auf dem Weg zur Meisterschaft. Vom Gleichklang der Formen zu spielerischen Polyrhythmen und anderen Ausdrucksmöglichkeiten der kraftvoll eingesetzten Feder.

Ein Workshop für Fortgeschrittene, die bereits an Kursen mit Denis Brown teilgenommen haben oder mit den kalligrafischen Ausdrucksmöglichkeiten, die Denis Brown schult, vertraut ist. Material: Bandzugfedern, speziell Brause 3 mm und 4 mm, Tinte, Gouachen - besonders weiss und schwarz und je nach Neiung auch einige Farben, Lineal, Bleistifte, Block Übungspapier (28 x 32 cm / 11''x 17'' oder größer), einige Blatt hochwertiges Papier, Rundpinsel (Größe 6 bis 8)
Einige große Blätter Polyesterfolie
Optional: fein gemahlener Bimsstein und feingeriebenen Sandark.
Bimsstein ist ein poröses glasiges Vulkangestein , dessen spezifisches Gewicht wegen der Poren kleiner als das von Wasser ist.
Sandarac ist das Harz von bestimmten Zypressenarten

Teilnahmebeitrag (inclusive Übernachtung und Vollverpflegung) 480,00 €

Masterclass Denis Brown
9.5.2011 - 13.5.2011

Rhythm, Polyrhythm and more

A workshop for every calligrapher, who enjoy the “swordmanship” of Denis Brown and like to be introduced in his way of getting mastership.

STUDENT SUPPLY LIST:
Broad edged calligraphy dip-pens: specifically Brause size 3mm and 4mm nibs required; Pen-holder with round barrel that is comfortable to roll in the fingers; Ink; Gouache paint, particularly in black and white and optionally a few colors (Instructor likes Winsor & Newton ivory black, but you may use your preferred brand); Palette; Round bristle paintbrushes sizes 6 & 8 for mixing paint & loading pens; water jar; pencils; 16" ruler; layout pad or practice paper 11"x17" or larger; a few sheets of quality paper, e.g. Arches Text Wove or BFK Rives; finely powdered pumice and gum sandarac*; a cheap half inch bristle decorators paintbrush exclusively for applying pumice and sandarac. A few large sheets of polyester drafting film. This is a sheet like tracing paper but is made of polyester and therefore is waterproof- (commonly used for architectural drawings that need dimensional stability). *Note; even if you buy sandarac ready ground to a powder, chances are that you'll need to grind it finer again; so bring a ceramic or stone mortar & pestle if you can also.
Costs (inclusive full board and accomodation) 480,00 Euro


Kraft in die Form
Schrift und Meditation

Beginn: Montag, 29.11.2010 um 15.00 Uhr mit Begrüßungskaffee
Ende: Freitag, 3.12.2010 um 12.00 Uhr mit dem Mittagsessen

Wir kalligrafieren mit unseren Gedanken Worte des Herzens.
Zum Ausdruck dieser Gedanken formen wir Gerade, Kreise und Wellen. Die Bewegungen dazu sind mal schnell , mal langsam. Mal formen wir mit mehr, mal mit weniger Druck und lassen die Formen sich bewegen, zueinander kommen und auseinander gehen.
Beim Lernen einzelner Buchstaben kommt das kalligrafieren oft zu kurz.
Bei diesem Seminar bringen wir in die uns bekannten Formen Kraft. Kalligrafische Ausdruckmöglichkeiten werden gezeigt, geübt und vertieft.
Schrift und Meditation - ein Kurs auch als Einstimmung in den Advent.

Materialien:
Bandzugfeder 5,3 und 2 mm, Flachpinsel in verschiedenen Breiten, Holzspatel und/oder Rohrfedern, Gouachen weiss, schwarz und Grundfarben, Tinte, Gouche, weiche Bleistifte und/oder Graphitstifte, Kreiden, Spitzpinsel (Größe 6), Papiere mind. 10 Bögen 40 x 60 oder größer, mind. 30 Blatt DIN A 4


drei Namen - eine Schrift:
Englische Schreibschrift - Anglaise - Copperplate

Beginn: Dienstag, 2.11.2010 um 15.00 Uhr mit Begrüßungskaffee
Ende: Freitag, 5.11.2010 um 12.00 Uhr mit dem Mittagsessen

Fein und leicht schweben die Formen übers Papier.
Die Grundlagen dieser zierlichen Schrift sind die Beherrschung des Schwellzuges und der Ablauf der Bewegungsformen. Mit den diese Schrift unterstützenden Materialien führt Hans Maierhofer in diese zauberhafte Welt ein und stärkt und erweitert kalligrafisches Können.

Materialien:
Schwellzugfeder, Federhalter (Winkelfederhalter empfohlen), Tinte/Gouache, weiche Bleistifte und/oder Graphitstifte, Kreiden, Papiere mind. 5 Bögen 40 x 60 oder größer, mind. 30 Blatt DIN A 4, Lineal


Calligraphy
Expression into the form
lively letters

How to become expression in our work? We have to extend the capabilities of our movement. Move slow, move fast, lets move the forms near together and set them in difference to each other. Work with the pressure of your muscles and your emotions. Work soft with all the feeling your heart is able.

I do this not to be a better calligrapher,
I do this to become a better person.
Izzy Pludwinsky

 

Kalligrafie im Zeichen der Fraktur
deutsches Wellenspiel

Beginn: Dienstag, 29.1.2010 um 15.00 Uhr mit dem Abendessen
Ende: Sonntag, 31.1.2010 um 12.30 Uhr mit dem Mittagsessen
Aus Wellen werden Buchstaben und zeigen sich im Alphabet der Fraktur

Materialien:
Papier (ca. 30 Blatt DIN A 4, ca. 5 Blatt größeres Format - mindestens 40 x 60 cm), Gouachen, Tinten, Federn, weiche Bleistifte, Spitzpinsel zum Befüllen der Federn, Lineal

 


Die Fraktur-Schriften
Kalligrafie zum Anfassen

Beginn:Montag, 19.1.2009, um 15.00 Uhr mit dem Nachmittagskaffee
Ende: Freitag, 23.1..2009 um 12.00 Uhr mit dem Mittagessen

Die Kraft der Gotik ist in der Schrift dieser Zeit erkennbar und erlebbar.
Kontemplativ und orientierend werden die Formen gesetzt.
Ein Kurs zum Erlernen und vertiefen dieser kalligrafischen Formensprache und ein Weg zur eigenen Mitte.

Material: Papier, Bleistift, Bandzugfeder, Tinte, Gouachen, Flachpinsel, Spitzpinsel der Größen 6 und 8 zum Befüllen der Federn


Deutsche Schrift
ein historisches Wochenende

Beginn: Freitag, 16.1.2009, um 18.00 Uhr mit dem Abendessen
Ende: Sonntag, 18.1.2009 um 12.00 Uhr mit dem Mittagessen

Die "deutschen Schriften" sind Kulturgut und auch heute noch im Alltag vertreten.
In ihren Ausprägungen der "Kurrentschrift", der "Sütterlinschrift" und der "Offenbacher Schrift nach Rudolf Koch" werden sie gelernt, gelesen und geschrieben.
Schwerpunkt dabei wird gelegt auf die kalligrafisch ansprechenste Form vom Anfang des 20. Jahrhunderts.

Material: Papier, Bleistift, Spitzfeder, Bandzugfeder, Tinte (kann beim Kurs erworben werden)


Workshop Kalligrafie
kalligrafisches Arbeiten unter Anleitung

Beginn:Montag, 27.10.2008, um 15.00 Uhr mit dem Abendessen
Ende: Freitag, 31.10.2008 um 12.00 Uhr mit dem Mittagessen

Arbeiten an eigenen Themen unter Anleitung. Vorgegeben wird eine Tagesstruktur mit gemeinsamen Übungen zur Feinmotorik und Ausdrucksgestaltung. Hilfestellung bei Themanfindung und Themenvorgabe ist möglich.

Je nach Arbeitsfortschritt werden Lehreinheiten zum
- Arbeiten mit Farbe
- Vergolden
- Prägen
angeboten.


Geschwungene Welten
kalligrafische Bereicherungen gelungener Buchstaben

Ein Kurs für alle mit Freude an der schreibenden Bewegung und gleichzeitig ein Grundlagenstudium für zeichnerische und kalligrafische Fertigkeiten.

Beginn: Freitag, 18.7.2008, um 18.00 Uhr mit dem Abendessen
Ende: Sonntag, 20.7.2008 um 12.00 Uhr mit dem Mittagessen
(Lebens)linien führen zueinander, berühren sich, kreuzen, verabschieden sich. In Nähe und Distanz zueinander schaffen sie die Räume, in denen wir uns bewegen.
In der Kalligrafie dienen Schwünge, Ornamente, Schnörkel der zusätzlichen Bereicherung des geschriebenen Wortes.

Der Kurs vermittelt Wissen um die Gesetzmäßigkeiten dieser kalligrafischen Bereicherungen, zeigt die Entwicklung gelungener Formen und gibt Möglichkeiten des Erübens.
Mittels aufeinander aufbauender Übungen werden diese Fertigkeiten erarbeitet.

Material: weiche Bleistifte, Faserschreiber, Schwellzugfeder, ca. 10 Bögen Papier (mind. 40 x 60 cm), mind. 40 Blatt DIN A 4 Papier sowie gewohnte Kalligrafieausrüstung für eine mögliche Weiterarbeit an eigenen Projekten.